måndag 15 november 2010

Lära in, Lära ut.

Alla människor har något att lära ut.

Det är bra.

Det är vad livet går ut på. Att lära och lära ut.

Det är när människor går utöver sin egen förmåga av lärdom som det kan gå snett, och gör det.

En tanke att tänka kan vara att aldrig lära ut mer än vad du kan själv, det är en bra måttstock men som tyvärr inte alltid håller.Resultatet av undervisning som sker utan en god grund och utbildningar, kurser, som sprids, utan att kursledaren är

DÄR,

i vetskap, erfarenhet, EGENupplevd kunskap och mogenhet att kunna undervisa i ämnet kan rentav bli farligt.

Är det så?

Ja precis så är det.

Efter en upplevelse jag fick ta del av vill jag än en gång poängtera starkt, grund, grund grund, små myrsteg, bit för bit, i trygghet, FÖRSTÅELSE för det upplevda i kursen,

Kursledarens förmåga att visa väg, stoppa, förstå, ge, det är A och O.Idag, i just detta nu, precis överallt kan alla kalla sig kursledare och alla kan hålla kurs.

Det finns inga begränsningar!!

Mediala kurser som lär ut djurkommunikation (Eller hur)

Telepatiska kurser som lär ut att tala med tomtar och troll, Mediala kurser som ej ger trygghet och där vad som helst kan komma in i elevens kanal och skrämmas!

Orimligt kan det tyckas, men i mitt tycke inte bara sorgligt utan även skrämmande.

Seriösa utövare får alltid skit för allt flum som florerar.

Skärpning!

Utbildar du människor?

Kan du stå för kvalitet?

Att du aldrig utbildar mer än vad du själv upplevt, förstår och kan hantera?

Att det är DITT egenskrivna kursmaterial med DINA erfarenheter och upplevelser som DU förstår och kan stå för?

Att du kan hantera ALLA eventuellt uppkomna situationer som kan hända deltagarna på en kurs?

Att du kan beskriva för dig själv samt eleverna exakt i detalj vad som sker i alla upplevelser under kursen?

Att du kan svara på ALLA frågor som din elev har?

Att du kan stå för, stå upp för och med rent samvete säga, detta är mitt, detta står jag för, detta lär jag ut, i alla situationer?

Detta är några av alla frågor som man kan ställa sig, inte för att det gör dig till en kursledare, till det tillkommer det väldigt mycket mer.

Känner du som kursdeltagare, Dig osäker på något under utbildningens gång äger du all rätt att ställa alla de frågor du vill inom det ämne som avhandlas. Den friheten har du köpt tillsammans med kursen :-)

En fantastisk erfarenhet är att hålla kurs för kursledare och ge dem total frihet att konstruktivt råda hur du som kursledare kan bli Ännu bättre!


Något annat vi ska tänka på som kursledare är Vem vi är när Vi undervisar.

Är jag Personen Jag, eller är jag kursledaren Jag.

Intager jag en roll, en professionell yrkesroll som jag strikt håller för att kunna särskilja min privatperson från min lärar-roll, eller är det så att jag lär ut MIG, Min privata person?

Här ska jag ha klart för mig att vet inte Jag, som lärare skillnaden kommer jag snart att uppleva problem.

Mina kursdeltagare blir "Hej och Du" med Mig och det är ju på ett sätt trevligt, men i en inlärningsprocess fungerar det lite annorlunda. Eleven behöver känna att det är en lärare som undervisar, inte en kompis som ger råd, här blir behållningen för eleven totalt olika.

Det betyder såklart inte att Läraren på något vis ska sitta på en Piedestal och vara mer värd än eleven....Inte alls.

Det betyder att läraren ska ha koll på vilken Jacka han eller hon har på sig och såklart kan man ha kompis-jackan på sig på rasten om man känner för det.

Sen har vi den pedagogiska biten. Ja vi har såklart tusenfalt fler olika kategorier som kan diskuteras för att förbättra utbildningar, men just biten med att undervisa Lärare är en fantastisk källa till utbildning av dig själv som kursledare! Tveka aldrig om du får den chansen!

Just att Lära ut, hur man lär ut, är otroligt intressant, och att iakttaga hur de olika lärarna tar in utbildandet till sina olika personer och ger ut det på ett högst personligt vis, är en skatt av erfarenhet, där jag kan se vilken Guldgruva vi alla besitter då vi alla har något att ge, av mig som person eller lärare.

Ser du dig som lärare? Ser du dig som Elev? Ser du dig som både och?

Kan du som Kursledare se dig som själva eleven och att dina kursdeltagare är de riktiga lärarna, för Dig, att ta del av?

Vad gör Du, för att bli en bättre kursledare?

Hur tycker Du, att en kursledare ska vara?

Vad kan vi göra för att bli bättre elever?


Vad har Ni lärt er av detta Blogginlägg??

;)))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar