tisdag 16 november 2010

Utbildning Uppfostran Livsresultat

Hur är Ni utbildade av era föräldrar?

Att allt fungerar och det är bara att köra, eller med Jantelagen som Bibel och kampen som ett redskap?

Vilka delar har Ni medvetandegjort och tagit tag i, som vuxen?


1. Du skall inte tro att du är något.

2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.

3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.

4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.

6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.

7. Du skall inte tro att du duger till något.

8. Du skall inte skratta åt oss.

9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

11. Tror du inte att vi vet något om dig?



Hur Mår du när du läser Jantelagen?

Erkänner du den som en del av dig?

Fortfarande?

Värjer du dig, protesterar och ser till att förändra din status som du präglats in i?

Vilka val har gjort förändring?

Jag har modifierat lagen att passa mig väldigt mycket bättre än ovanstående.

Såhär Lyder min tolkning:




1. Tillåt Dig Vara. Du Är, Jag Är.

2. Du Är lika God som Allt.

3. Du Är lika klok som Allt.

4. Vi är Alla Bra.

5. Vi Alla, vet Allt.

6. Vi är Alla mer än Allt.

7. Du Är den bäste.

8. Låt oss Skratta Tillsammans!

9. Vi bryr oss Alla om Varandra!

10. Du Är Kunskap.

11. Vi bryr oss om varandra ♥



I livets utbildning har det för mig förekommit att den ursprungliga Lagen varit så djupt rotad att Rasism, Dömande och Mobbing frekvent förekommit och såklart har jag själv varit delaktig. Flera gånger.

Men ville jag detta? Var det Jag?

Så började jag snegla lite på Guds 10 Budord.


1. Jag är Herren, din Gud. Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig.

2. Du ska inte göra dig någon bildstod eller avbild, och du ska inte tillbe eller tjäna dem.

3. Du ska inte missbruka Herrens namn.

4. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

5. Visa aktning för din far och din mor.

6. Du ska inte dräpa.

7. Du ska inte begå äktenskapsbrott.

8. Du ska inte stjäla.

9. Du ska inte vittna falskt mot din medmänniska.

10. Du ska inte ha begär till din medmänniskas hus, inte heller hans hustru eller tjänare eller något annat som tillhör honom.

....Och tänkte....

Nja.

Stämmer det för mig?

Mitt samhälle, min sociala sfär, de människor jag synkroniseras av och koordineras av (Tillåter mig)
Formar mitt Jag, min person, som ger färg och toner åt mina handlingar som ger resultat i form av Mitt Liv.

Nej. Det fick bli en modifiering här med.


1. Jag är Kraften. Och Universum är källan var jag kan hämta energi. Ljuset är stationen där jag tankar.

2. Skapa Mål och viljetavlor som påminnelser för din Målsättning, använd bilder som ger dig styrka att Vilja!

3. Nyttja Kraftfulla och för Dig betydelsefulla Namn till dina affirmationer.

4. Vila i Tid.

5. Visa aktning för ditt Jag så du kan visa aktning för Alla.

6. Försvara Dig när du Måste.

7. Var sann mot Dig, så Är du sann mot din partner.

8. Ge, så får Du.

9. Var sann mot Dig, så Är sanning.


10. Låt andra inspirera dig att själv skapa och erhålla sådant du vill ha!

11. Inget av ovanstående är av vikt. Men Du Är.


I processen LIV formar och formas vi av Allt och Alla.

Om vi Tillåter det.

Inget kan ske utan vårt godkännande.

Antingen har vi godkänt det innan vi tog plats på Jorden, eller så har vi godkänt det under resans gång.

Allt som händer.

Endast Du. Endast Jag. Kan ta ansvar och kan hållas ansvariga för de val vi gör och det Liv vi skapar.

Vi lever i otroligt kraftfulla energifält av sociala Normer som pekar i exakt de riktningar som vi BÖR gå åt och förhålla oss i.

Att bryta upp, bryta av och bryta ner är Ingen Kamp! Inget svårt!

Ett val är inte svårare bara för att man säger Ja eller Nej.

Värden i Ord är bara betydelsefulla för att just Du har angett ett värde Just Nu.

Skriv om din Lag att gälla just DIG!


Och vet Du, allt är föränderligt och Just nu var bara Då, sen får vi en Ny chans att göra med våra liv vad vi vill.


Vad vill Du?

4 kommentarer:

  1. Det var de bästa budord jag någonsin sett! Och ja, det är precis så det är. Jantelagen gör mig sååå arg inombords.
    Kramar ♥

    SvaraRadera
  2. Eller så fick man lära sig av sina föräldrar att man kunde bli vad än man ville, att man var bra precis så som man var. Att möjligheterna är oändliga för just mig, men just när man var på väg ut i universum kom samhället in och började utbilda en i jantelagarna, och raskt blev man satt på plats.

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt inlägg. Precis vad jag behövde läsa! TACK

    SvaraRadera